Bra att tänka på vid affärsresor

En mängd företag i Sverige skickar regelbundet ut anställda på affärsresor av ett eller annat slag. Det kan handla om kundmöten, försäljningsuppdrag, konsultjobb med mera. Vad anledningen än är bör alla faktiskt åker på dessa resor vara medveten om regler, bestämmelser och annat som gäller vid affärsresor.

Affärsresor planeras varje dag och det finns många företag som arbetar uteslutet med att hjälpa andra med att ordna allt kring affärsresorna. Huruvida detta är den bästa lösningen eller inte beror på hur ofta ett företag egentligen skickar ut anställda på affärsresor.

Vid planering av en affärsresa måste man inte bara tänka på själva resan utan även boende och måltider. Det kan exempelvis vara smart att tänka långsiktigt och välja alternativ som ger bättre priser eller andra fördelar ju mer man använder en och samma tjänst. Det finns exempelvis hotell som Elite som ger belöningar av olika slag till medlemmar vid upprepade besök. Anställda på ett företag kan då ta del av dessa om företaget är kund.

Det är arbetsgivaren som ska betala kostnaderna för resan och hotellövernattningen. Hur detta går till är dock ofta upp till arbetsgivaren. De kan välja att ge den eller de anställda ett kreditkort som de får betala sådan utgifter med, låta det skötas via faktura eller ersätta det anställda själva lägger ut. Ersättningen är då helt skattefri. Det är viktigt att denna ersättning sker i god tid så det inte lägger en börda på den anställdes privata ekonomi.

Ökade levnadskostnader för både det ena och det andra är också ganska vanliga i samband med affärsresor. För att kompensera för dessa är det vanligt att en arbetsgivare betalar ut ett så kallat traktamente. Det finns tydliga regel för hur detta fungerar och vad arbetsgivaren är skyldig att betala ut. Mer om detta kan läsa på Skatteverket.