Grunder för en välskött butik

En butik har stora krav på sig gentemot en hemsida. Du som står i disken är butikens ansikte utåt och din butiks utseende ska sälja varor lika bra som varorna själv. En välskött butik har större chans att lyckas. Vad menar vi då med en ”välskött” butik?

Rätt kassasystem

Att ta betalt ska vara snabbt och smidigt. Betalningen är den del av köpet som kunden gillar minst och borde därmed vara över så fort som möjligt. Ett komplicerat system fördröjer köpet och är inte bara besvärligt för kunden, du som ska använda systemet flera gånger i timmen drabbas nog värst. Detsamma gäller ett kassasystem som krånglar eller är föråldrat. Du kan inte låta en kund gå iväg med en vara utan att betala men samtidigt vill du inte be dem stå och vänta i halvtimme medan du pratar med kundtjänst för systemet. Se till att skaffa ett kassasystem som är pålitligt och klarar av flera kort och betalningsmetoder. Gå gärna efter kundreferenser när du ska hitta systemet som passar dig.

Städning

En ren butik säljer mer varor, det är inte svårt att förstå. Men när du hjälper kunder hela dagarna och tar betalt, är det lätt att missa dammråttorna på hyllorna eller röran som kunderna har gjort när de har inspekterat varorna. I slutet av varje dag borde du göra en koll på hyllorna. Ställ tillbaka varor, vik kläderna snyggt och styr fram produkterna så de står längst fram. Sedan behöver du en städföretag som kommer förbi och sveper av golv och städar kundtoaletten. Om du inte har råd med städhjälp får du själv kavla upp ärmarna. Eftersom kunderna går in med skorna blir det snabbt skitigare än hemma och du kan behöva sopa och dammsuga varje kväll. Hyllorna borde torkas eller dammas av åtminstone två gånger i veckan och produkterna ska så klart aldrig se smutsiga eller dammiga ut.