Marknadsföring av nytt företag

Marknadsföringen är en del av alla företag, stora som små. Det kan dock vara som mest utmanande när man först startar företaget. Här följer ett antal tips för nya företagare och hur man kan tackla utmaningen med marknadsföringen.

Skapa marknadsföringsbudgeten

För att kunna skapa en marknadsföringsbudget gäller det att ha koll på företagets ekonomiska förutsättningar och vad man därmed kan spendera varje månad. För ett helt nytt företag är detta inte en lätt sak då man inte har mycket data att använda sig av. Medan det kan variera en hel del från bransch till bransch är det inte ovanligt att se siffror som mellan 1-4% av omsättningen gå till marknadsföringen. Men i början kan det vara bra att satsa så mycket man känner att man har råd.

Att synas mer

Synligheten av ett nytt företag är i regel väldigt viktig. Man måste göra folk uppmärksam på att företaget existerar och vad de gör. Det finns välbeprövade metoder som att sätta upp skyltar för företaget och liknande. Beroende på branschen kan det också vara värt att låta anställda bära företaget logga och kontaktuppgifter på kläder och utrustning. Vad man än kan sätta den på kan i regel vara en bra idé.

Identifiera målgrupp

Många företag har en eller ett par målgrupper vars uppmärksamhet de speciellt vill komma åt. Men medan vissa kan ha det klart och tydligt för sig vilken målgrupp de vill nå från första början kan många företag behöva lägga ned tid och energi på att faktiskt identifiera vilken eller vilka målgrupper som är de mest lukrativa att marknadsföra till.

Titta på konkurrenterna

Alla företag har sina konkurrenter och medan man tävlar om kunder med dem kan de även vara en källa för information. Genom att titta på hur de marknadsför och vad de lägger fokusen på kan man se vad de värderar och vilka problem de försöker lösa för sina kunder. Detta kan leda en till en annan nisch i sin egen marknadsföring eller bara låta en veta vad andra företag anser är viktigt att fokusera på.