Sveriges första lastbilar

shutterstock_39399364
1899 importerade Pripp & Lyckholm den första lastbilen till Sverige, vilken användes till att köra ut öl i och omkring Göteborg. Samma år byggde Liljeholmens stearinfabrik om den första motordrivna bussen till lastbil, och redan tre år senare startade Scania tillverkning av svenska bussar.

Lastbil var åtskilligt dyrare att använda än häst och vagn, men hade flera stora fördelar:

  • Den kunde ta mer vikt
  • Den var snabbare
  • Den kunde åka långa sträckor utan att behöva vila
  • Den kostade ingenting när den stod stilla (medan hästen behöver, mat, skötsel och omvårdnad)

Lastbilen blev populär även bland många andra, då den inte spridde gödsel på gatorna och för att den var modern. Företag fick fördel i sin marknadsföring genom att visa att de använde modern teknik.

På 1920 och 1930-talet var utvecklingen snabb: lastbilarna fick gummidäck och blev snabbare och starkare. Under andra världskriget gick de ett tag tillbaka pga bränslebrist, men på 1950-talet kom en ny uppgång, då bland annat långtradare och kylbilar blev vanliga.

Sedan dess har lastbilen blivit det utan konkurrens vanligaste transportmedlet och vår handel skulle inte fungera utan den.